Sunday, 22 April 2012


SABAR MESTI BERSAMA2 ALLAH..BARU SUSAH AKAN JADI INDAH..:)

Tadi selepas usai solat isyak di surau,NM saja duduk berbual2 dengan tuan punya kedai runcit merangkap tuan yang sama kepada bisnes burgernya dihadapan kedai runcit tu..macam biasa..mendengar keluhannya tentang betapa merudumnya perniagaan yang dikendalikan sejak 2 tahun setengah yang lalu..n macam biasa NM cuma meluahkan agar dia terus bersabar..ini semua dugaan..sambil tersenyum kelat,dia menjawab.."semua orang cakap macam tu..sabar..dugaan..tapi kalau dah 2 tahun setengah macam ni.."NM hanya tersenyum..nak cakap lebih x berani..takut menyinggung n dikatakan terlebih pandai..memang sesiapa pun,jika diuji sebegitu rupa,pasti akan down.Apa yang NM belajar..sabar itu adalah sebahagian dari iman..separuh lagi dari iman adalah apabila kita mendirikan syukur..dalam islam,sabar itu tiada had..walau macam mana dugaan n ujian..kita kena terus bersabar dan sabar dan sabar..bukan sabar yang sebenar jika kita katakan sabar kita ada had..ujian dan dugaan itu adalah balasan atas dosa2 kita yang lalu..dugaan n ujian juga menghapuskan dosa..kadangkala kita rasa masalah kita besar..tanpa kita sedar ramai lagi mereka2 diluar sana yang ditimpakan dengan masalah yang jauh lebih besar..pada mereka2 diluar sana yang mengalami ujian demi ujian dan dugaan..inilah masa terbaik untuk kamu meruntuhkan egomu..duduk diatas sejadah,kenal siapa dirimu,siapa Penciptamu,apa dosa2mu dan dimana kedudukanmu..letakkan Allah dan nabi Muhammad dihati,InsyaAllah..kamu akan rasa manisnya iman,indahnya dugaan..trust me!!ive being thru all this..since past 7 years!!..:)sesungguhnya Allah maha bijaksana..maha penyayang..tiada apa pun yang dikurniakan kepada kita merupakan keburukan2..Susah Dan Masalah adalah 2 perkara yang berbeza..jangan jadikan susah bertambah susah dengan menjadikan ia satu masalah..dalam susah tak semestinya ada masalah...Tapi Dalam Masalah pasti kamu akan jumpa susah..renung2kan..


Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35]


"Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir"
(Al-Baqarah : 250)


"Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)"
(Al-A'raf : 126)


No comments:

Post a Comment